everyday is Ashura every land is Karbala
Dec, 21 202419 Jamada Al Saani 1446


التِّجارَةِ


COMMERCE




فَضلُ التِّجارَةِ / Commerce

1ـ الإمامُ عليٌّ (عَلَيهِ الّسَلامُ): تَعرَّضوا للتِّجاراتِ، فإنّ لَكُم فيها غِنىً عمّا في أيْدي النّاسِ، وإنّ اللّه‏َ عزّ وجلّ يُحِبُّ المُحتَرِفَ الأمينَ.
1- Imam Ali (AS) said, ‘Practice the various trades, for there is in them independence for you from what is in the hands of others, and indeed Allah loves the one gainfully engaged in a profession.’
[Wasael al-Shi`aah , v. 12, p. 4, no. 6]

2ـ الإمامُ‏الصّادقُ (عَلَيهِ الّسَلامُ): التِّجارةُ تَزيدُ في العقلِ.
2 - Imam al-Sadiq (AS) said, ‘Trading enhances the intellect.’
[al-Kafi, v. 5, p. 148, no. 2]

تَركُ التِّجارَةِ / Abandoning Commerce


التِّجارَةِ


COMMERCE




3ـ الإمامُ الصّادقُ (عَلَيهِ الّسَلامُ): تَرْكُ التّجارةِ يَنْقُصُ العقلَ.
3- Imam al-Sadiq (AS) said, ‘Abandoning trading diminishes the intellect.’
[Ibid. no. 1]

4ـ عنه (عَلَيهِ الّسَلامُ) ـ وقد قالَ لَهُ مُعاذُ بنُ كثيرٍ بَيّاعُ الأكْسِيَةِ: إنّي قد هَمَمْتُ أنْ أدَعَ السُّوقَ وفي يَدي شَيءٌ ـ: إذَنْ يَسْقُطَ رأيُكَ ولا يُسْتعانَ بكَ على شيءٍ .
4- Imam al-Sadiq (AS), when the clothes merchant, Mu`adh ben Kathir told him, ‘I intend to leave the market while I have some money in hand’, said, ‘Then regard for you will fall and you will not be sought for help with anything.
[ Ibid. p. 149, no. 10]

آدابُ التِّجارَةِ / The Etiquette Of Trading

5 ـ رسولُ اللهِ‏ِ (صَلَّيَ اللهُ عَلَيهِ وَ آلِهِ): مَن باعَ واشْتَرى فلْيَجْتَنِبْ‏خَمسَ خِصالٍ، وإلّا فلا يَبيعَنَّ ولا يَشْتَرِيَنَّ: الرِّبا، والحَلْفَ، وكِتْمانَ العَيبِ، والحمدَ إذا باعَ، والذَّمَّ إذا اشْتَرى.
5- The Prophet (SAWA) said, ‘Whoever sells or buys must avoid five habits, or he should not sell or buy at all: usury,
[false] oaths, hiding the defects
[of merchandise], praising what he sells, and showing disapproval for what he intends to buy.
[ Bihar al-Anwar, v. 103, p. 95, no. 18]

6ـ الإمامُ عليٌّ (عَلَيهِ الّسَلامُ): التّاجرُ الجَبانُ مَحرومٌ، والتّاجرُ الجَسورُ مَرزوقٌ.
6- Imam Ali (AS) said, ‘The timid merchant is often deprived and the bold merchant is often endowed with profit.
[ Kanz al-`Ummal, no. 9293]

7ـ عنه (عَلَيهِ الّسَلامُ): يا مَعشَر التُّجّارِ، الفِقْهَ ثُمَ‏المَتْجَرَ، الفِقْهَ ثُمّ المَتْجَرَ، الفِقْهَ ثُمّ‏المَتْجَرَ.
7- Imam Ali (AS) said, ‘O merchants! Knowledge
[of trading laws and ethics] first, then the trade itself! Knowledge first, then trade! Knowledge first, then trade!’
[al-Kafi, v. 5, p. 150, no. 1]

8ـ عنه (عَلَيهِ الّسَلامُ): يا مَعشرَ التُّجّارِ، قَدِّموا الاسْتِخارةَ، وتَبرَّكوا بالسُّهولةِ، واقتَرِبوا مِن المُبْتاعِينَ، وتَزَيَّنوا بالحِلْمِ، وتَناهَوا عن اليَمينِ، وجانِبوا الكَذِبَ، وتَخافوا (تَجافَوا) عنِ الظُّلْمِ، وأنْصِفوا المظلومِينَ، ولا تَقْرَبوا الرِّبا، وأوْفُوا الكَيْلَ والمِيزانَ، ولا تَبْخَسوا النّاسَ أشياءهُم، ولاتَعْثَوا في الأرضِ مُفسدينَ.
8- Imam Ali (AS) said, ‘O merchants! Start off by seeking a good outcome from Allah, seek the blessing in easy conduct, draw near to customers, beautify yourselves with clemency, refrain from oaths, abandon lies, avoid wronging, be fair to those being wronged, stay away from usury, and “Observe fully the measure and the balance, with justice, and do not cheat the people of their goods, and do not act wickedly on the earth, causing corruption”
[Bihar al-Anwar, v. 78, p. 54, no. 100]

9ـ الإمامُ الصّادقُ (عَلَيهِ الّسَلامُ): مَن أرادَ التّجارةَ فلْيَتَفقَّهْ في دِينِهِ لِيَعلمَ بذلكَ ما يَحِلُّ لَهُ مِمّا يَحْرُمُ علَيهِ، ومَن لَم يَتَفقّهْ في دِينِهِ ثُمّ اتّجَرَ تَورَّطَ الشُّبُهاتِ .
9- Imam al-Sadiq (AS) said, ‘Whoever wants to trade must learn his religion thoroughly in order to know what is allowed and what is forbidden for him; and whoever does not learn about his religion and then practice trading will certainly get entangled into uncertainties.’
[Wasael al-Shi`aah , v. 12, p. 283, no. 4]

10ـ عنه (عَلَيهِ الّسَلامُ): أيُّما مسلِمٍ أقالَ مسلِماً بَيعَ نَدامَةٍ أقالَهُ اللّه‏ُ عزّ وجلّ عَثْرتَهُ يَومَ القيامةِ .
10- Imam al-Sadiq (AS) said, ‘Any Muslim who excuses another Muslim for a regrettable deal, Allah, the Exalted, will forgive his lapse on the Day of Judgment.’
[Ibid. p. 287, no. 4]

رِعايَةُ حَقِّ المُشتَري / The Prohibition Of Cheating
[By Giving Less Than Due] In Trade

11ـ رسولُ اللهِ‏ِ (صَلَّيَ اللهُ عَلَيهِ وَ آلِهِ): إذا وَزَنْتُم فأرْجِحوا.
11- The Prophet (SAWA) said, ‘When you weigh, tip the balance
[in favor of the customer].’
[Kanz al-`Ummal, no. 9442]

12ـ الإمامُ الصّادقُ (عَلَيهِ الّسَلامُ) :لا يكونُ الوفاءُ حتّى يَميلَ‏المِيزانُ.
12- Imam al-Sadiq (AS) said, ‘The deal is not fulfilled until the balance is tipped
[in favor of the customer].’
[al-Kafi, v. 5, p. 159, no. 1]

حَثُّ التّاجرِ عَلَى التَّصَدُّقِ / Enjoinment Upon The Trader To Give Charity

13ـ رسولُ اللهِ‏ِ (صَلَّيَ اللهُ عَلَيهِ وَ آلِهِ): يا مَعشرَ التُّجّارِ، إنَّ هذاالبَيْعَ يَحضُرُهُ اللّغوُ والحَلفُ، فَشُوبُوهُ بالصّدَقةِ.
13- The Prophet (SAWA) said, ‘O merchants! Satan and sin are always present during the trade, so mix your trades with charity.’
[Kanz al-`Ummal, no. 9440]

التَّساهُلُ فِي البَيعِ وَالشِّراءِ / Leniency In Selling And Buying

14ـ رسولُ اللهِ‏ِ (صَلَّيَ اللهُ عَلَيهِ وَ آلِهِ): رَحِمَ اللّه‏ُ عبداً سَمْحاً إذا باعَ، سَمْحاً إذا اشْتَرى، سَمحا إذا قضى، سَمحاً إذا اقْتَضى.
14- The Prophet (SAWA) said, ‘May Allah bestow mercy on someone who is liberal when he sells, when he buys, when he judges, and when he is judged.’
[Ibid. no. 9453]

15ـ الإمامُ عليٌّ (عَلَيهِ الّسَلامُ) ـ لِرجُلٍ يُوصيهِ ومَعهُ سِلْعَةٌ يَبيعُها ـ: سَمِعْتُ رسولَ اللّه‏ِ (صَلَّيَ اللهُ عَلَيهِ وَ آلِهِ) يقولُ: السَّماحُ وَجهٌ مِن الرِّباحِ .
15- Imam Ali (AS) once admonished a man who was selling something, ‘I heard the Prophet (SAWA) saying, ‘Leniency is one way to profit.’
[Wasael al-Shi`aah , v. 12, p. 288, no. 4]

المُماكَسَةِ / Bargaining

16ـ رسولُ اللهِ‏ِ (صَلَّيَ اللهُ عَلَيهِ وَ آلِهِ): يا عليُّ، لا تُماكِسْ في أربَعةِ أشياءَ: في شِراءِ الاُضْحِيّةِ، والكفَنِ، والنَّسَمةِ، والكَرْيِ إلى مَكّةَ .
16- The Prophet (SAWA) said, ‘O Ali! Do not bargain for four things: when selling the sacrificial animal
[for the obligatory pilgrimage], the shroud, the servant, and transportation to Makkah.’
[al-Khisal, p. 245, no. 103]

17- الإمامُ الباقرُ (عَلَيهِ الّسَلامُ): ماكِسِ المُشْتَري ، فإنَّهُ أطيَبُ للنّفْسِ وإنْ أعطى الجَزيلَ ، فإنّ المَغبونَ في بَيعِهِ وشِرائِهِ غيرُ مَحمودٍ ولا مَأجورٍ
17- Imam al-Baqir (AS) said, ‘Bargain with the buyer, even if he makes a generous offer, for the loser in selling or buying is neither praised, nor rewarded.’
[Wasael al-Shi`aah , v. 12, p. 335, no. 2]

التَّسويَةُ بَينَ المُماكِسِ وغَيرِهِ / Equality Between One Who Bargains And One Who Does Not

18ـ الإمامُ الصّادقُ (عَلَيهِ الّسَلامُ) ـ في رجُلٍ عِندَهُ بَيْعٌ، فَسَعّرَهُ سِعْراً مَعلوماً، فمَنْ سَكَتَ عنهُ مِمّنْ يَشْتري مِنهُ باعَهُ بذلكَ السِّعْرِ، ومَن ماكَسَهُ وأبى أنْ يَبْتاعَ مِنهُ زادَهُ ـ: لو كانَ يَزيدُ الرَّجُلَينِ والثَّلاثةَ لم يَكُنْ بذلكَ بَأسٌ، فأمَّا أنْ يَفعَلَهُ بمَن أبى علَيهِ وكايَسَهُ ويَمْنَعَهُ مِمَّن لَم يَفْعَلْ ذلك فلا يُعْجِبُني إلّا أنْ يَبيعَهُ بَيْعاً واحِداً.
18- Imam al-Sadiq (AS) said regarding a man who has a commodity and marks it for sale at a certain price; he would sell it to any silent buyer for the marked price, but he would make a better offer for the bargainer: ‘If he were to make a better offer for two or three men, it would not be a problem; but if he does that for everyone who bargains with him and not for non-bargainers, his deed would not appeal to me. He must be singular in his sale.’
[al-Kafi, v. 5, p. 152, no. 10]

رِبحُ المُؤمِنِ عَلَى المُؤمِنِ / The Profit Of A Believer From Another

19ـ الإمامُ الصّادقُ (عَلَيهِ الّسَلامُ): رِبْحُ المؤمنِ على المؤمنِ رِبا، إلّاأنْ يَشْتريَ بأكْثَرَ مِن مائةِ دِرْهَمٍ فاربَحْ علَيهِ قُوتَ يَومِكَ، أو يَشْتَرِيَهُ للتِّجارةِ فارْبَحُوا علَيهِم وارْفُقوا بهِم.
19- Imam al-Sadiq (AS) said, ‘The profit of a believer from another is usury, unless he buys with more than one hundred dirhams, whereupon you can profit as much as your day’s sustenance; or if he buys it for trading, then you can profit, but be moderate with them.’
[Ibid. p. 154, no. 22]

20ـ عنه (عَلَيهِ الّسَلامُ) ـ وقد سُئلَ عنِ الخَبَرِ الّذي رُويَ أنّ رِبْحَ المؤمنِ على المؤمنِ رِبا، ما هُو ؟ ـ: ذاكَ إذا ظَهرَ الحقُّ وقامَ قائمُنا أهلَ البيتِ، فأمّا اليومَ فلا بأسَ.
20- Imam al-Sadiq (AS), when he was asked about the statement: ‘The profit of a believer from another is usury’, replied, ‘That is when equity prevails, and our Qaim
[i.e. the Mahdi] appears; but for now, it does not matter.’
[Wasael al-Shi`aah , v. 12, p. 294, no. 4]

فُجورُ التُّجّارِ / The Iniquity Of Merchants

21ـ رسول اللّه‏ (صَلَّيَ اللهُ عَلَيهِ وَ آلِهِ): إنّ التُّجّارَ هُمُ الفُجّارُ. قالوا: يا رسولَ اللّه‏ِ، أليسَ قد أحلَّ اللّه‏ُ البَيْعَ؟ قالَ: بلى، ولكنَّهُم يُحَدِّثونَ فيَكْذِبونَ، ويَحْلِفونَ فيَأثَمونَ.
21- The Prophet (SAWA) said, ‘Verily the merchants are the debauchers.’ They asked, ‘O Messenger of Allah! But has Allah not made trading lawful?’ He said, ‘Yes, but they lie when they speak, and they take
[false] oaths and incur sins.’
[Kanz al-`Ummal, no. 9451]

22ـ كان عليٌّ (عَلَيهِ الّسَلامُ) يَجيء إلى السُّوقِ فيقومُ مَقاما له، فيقولُ: السّلامُ عليكم أهلَ السُّوقِ، اتَّقوا اللّه‏َ في الحَلْفِ، فإنّ الحَلفَ يُزجيالسِّلْعَةَ ويَمْحَقُ البَرَكةَ، التّاجرُ فاجرٌ إلّا مَن أخذَ الحقَّ وأعْطاهُ .
22– It is narrated in Kanz al-`Ummal: ‘ Ali used to go to the market and stand in his usual place to say, ‘Peace be upon you, O people of the market! Fear Allah in your oaths, for the oath degrades the commodity and drives away the blessing. The merchant is iniquitous except for he who takes and gives only what is right.’
[Ibid. no. 10043]

صِدقُ التُّجارِ / The Merchant’s Veracity

23ـ رسولُ اللهِ‏ِ (صَلَّيَ اللهُ عَلَيهِ وَ آلِهِ): التّاجرُ الأمينُ الصَّدوقُ‏المسلِمُ معَ الشّهداءِ يَومَ القيامةِ.
23- The Prophet (SAWA) said, ‘The trustworthy honest Muslim merchant will be with the martyrs on the Day of Judgment.’
[Ibid. no. 9216]

24ـ رسولُ اللهِ‏ِ (صَلَّيَ اللهُ عَلَيهِ وَ آلِهِ): التّاجرُ الصّدوقُ تحتَ ظِلِّ العَرشِ يَومَ القيامةِ.
24– The Prophet (SAWA) said, ‘The honest merchant will be in the shade of the Throne on the Day of Judgment.’
[Ibid. no. 9218]

25ـ رسولُ اللهِ‏ِ (صَلَّيَ اللهُ عَلَيهِ وَ آلِهِ): ثلاثةٌ لا يَنْظُرُ اللّه‏ُ إلَيهِم ... والمُزَكّي سِلْعَتَهُ بالكَذِبِ.
25– The Prophet (SAWA), ‘Three types of men at whom Allah will not look
[mercifully]: … and the one who promotes his commodity by lying.’
[Bihar al-Anwar, v. 75, p. 211, no. 6]

المُنفقُ سِلعَتَه بالإيمَان / The One Who Promotes His Commodity By Oaths

26ـ الإمامُ عليٌّ (عَلَيهِ الّسَلامُ): يا مَعاشرَ السَّماسِرَةِ، أقِلّوا الأيْمانَ، فإنّها مَنفَقَةٌ للسِّلْعَـةِ، مَمْحَقَةٌ للرِّبْحِ.
26- Imam Ali (AS) said, ‘O brokers! Curb your use of oaths, for they promote the commodity while obliterating the profit.’
[al-Kafi, v. 5, p. 162, no. 2]

27ـ الإمامُ الصّادقُ (عَلَيهِ الّسَلامُ): إنّ اللّه‏َ تباركَ وتعالى لَيُبْغِضُ المُنَفِّق سِلْعتَهُ بالأيْمانِ .
27- Imam al-Sadiq (AS) said, ‘Allah, Blessed and most High, loathes the one who promotes his commodity by oaths.’
[Amali al-Saduq, p. 390, no. 6]

تِجارَةُ الآخِرَةِ / The Trade Of The Hereafter

28ـ رسولُ اللهِ‏ِ (صَلَّيَ اللهُ عَلَيهِ وَ آلِهِ): كلُّ ما أبْصَرْتَهُ بعَينِكَ واسْتَحْلاهُ قلبُكَ فاجعَلْهُ للّه‏ِ، فذلكَ تِجارةُ الآخِرَةِ، لأنَّ اللّه‏َ يقولُ: «ما عِندَكُم يَنْفَدُ وماعِندَ اللّه‏ِ باقٍ».
28- The Prophet (SAWA) said, ‘All that you see with your own eye and that your heart finds pleasing, make it for Allah, for this is the trade of the Hereafter. Allah says, “What is with you depletes, while what is with Allah is eternal”.’
[Bihar al-Anwar, v. 77, p. 106, no. 1]

29ـ عنه (صَلَّيَ اللهُ عَلَيهِ وَ آلِهِ): تاجِرُ الدُّنيا مُخاطِرٌ بنفسِهِ ومالِهِ، وتاجِرُ الآخِرَةِ غانِمٌ رابِحٌ، وأوَّلُ رِبْحهِ نَفسُهُ ثُمَّ جَنّةُ المَأوى.
29– The Prophet (SAWA) said, ‘The merchant of this world risks his money and and his soul, while the merchant of the Hereafter is a profiting winner: his first profit is his soul and then the eternal Paradise.’
[Tanbih al-Khawatir, v. 2, p. 120]

30ـ الإمامُ عليٌّ (عَلَيهِ الّسَلامُ): لا تِجارَةَ كالعَملِ الصّالحِ، ولا رِبحَ كالثَّوابِ.
30- Imam Ali (AS) said, ‘There is no
[goods for] trade like good deeds, and no profit like the
[divine] reward.’
[Bihar al-Anwar, v. 69, p. 409, no. 122]

31ـ الإمامُ عليٌّ (عَلَيهِ الّسَلامُ): أربَحُ النّاسِ منِ اشْتَرى بالدُّنيا الآخِرَةَ.
31- Imam Ali (AS) said, ‘The most profiting, among people, is the one who buys the Hereafter at the expense of this world.’
[Ghurar al-Hikam, no. 3076]

32ـ الإمامُ عليٌّ (عَلَيهِ الّسَلامُ): إنَّ مَن باعَ نَفسَهُ بغيرِ الجَنّةِ فقد عَظُمَتْ علَيهِ المِحْنةُ.
32- Imam Ali (AS) said, ‘Whoever sells himself for
[a price] less than Paradise, his ordeal is indeed severe.’
[Ibid. no. 3474]

33ـ الإمامُ عليٌّ (عَلَيهِ الّسَلامُ): مَنِ اتَّخَذَ طاعةَ اللّه‏ِ بِضاعةً‏أتَتْهُ الأرْباحُ مِن غيرِ تِجارةٍ .
33- Imam Ali (AS) said, ‘Whoever takes the obedience of Allah as a commodity will see profits without even trading.’
[Ibid. no. 8864]

عَدَمُ إلهاءِ التِّجارَةِ لِلمُؤمِنِ / Trading Does Not Divert The Believer

34ـ عن فقه الرضا (عَلَيهِ الّسَلامُ): إذا كُنتَ في تِجارَتِكَ وحَضَرَتِ الصّلاةُ فلا يَشغَلْكَ عنها مَتْجَرُكَ، فإنَّ اللّه‏َوَصفَ قَوما ومدَحَهُم فقالَ: «رِجالٌ لا تُلهيهم تِجارَةٌ وَلاَ بَيْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللّه‏ِ وَإِقامِ الصَّلاَةِ وَإِيتاءِ الزَّكاةِ يَخافُونَ يَوْما تَتَقَلَّبُ فِيهِ القُلُوبُ وَالأبْصارُ» . وكانَ هؤلاءِ القَومُ يَتَّجِرونَ، فإذا حَضَرَتِ الصّلاةُ تَرَكوا تِجارَتَهُم وقاموا إلى صَلاتِهِم، وكانوا أعظَمَ أجْرا مِمَّن لا يَتَّجِرُ فيُصَلّي .
34. It is narrated in Fiqh al-Ridha (AS): ‘When you are engaged in your trade and prayer time arrives, let not your trading divert you from it; for Allah described a certain people and praised them, saying, “Men whom neither trade nor sale can divert…” These people used to trade, but when prayer time arrived they would leave their trade and stand for their prayer. They deserved more reward than non-traders who prayed.’
[Bihar al-Anwar, v. 69, p. 409, no. 122]

التِّجارَةُ وَالدِّينُ / Trade And Religion

35ـ الإمامُ عليٌّ (عَلَيهِ الّسَلامُ): المُسْتَأكِلُ بدِينِهِ حَظُّهُ مِن دِينِهِ ما يَأكُلُهُ.
35- Imam Ali (AS) said, ‘Whoever seeks to eat by sacrificing his religion will only have from his religion as much as he eats.’
[Tuhaf al-`Uqoul, no. 223]

36ـ الإمامُ عليٌّ (عَلَيهِ الّسَلامُ): مَن طَلبَ الدُّنيا بعَملِ الآخِرَةِ كانَ‏أبْعَدَ لَهُ مِمّا طَلَبَ.
36- Imam Ali (AS) said, ‘Whoever seeks this world through the work of the Hereafter will have his goal set at a greater distance.’
[Ghurar al-Hikam, no. 8901]

Load More